Petua memilih bendi

Kat sini aku nak menurunkan sedikit petua istimewa yang mungkin kacang je bagi yang expert ke dapo~ Petua memilih bendi ye enchek2~Ha bagi yang tidak mengetahui nama bendasing ni, ini adalah sejenis sayur yang berlendir apabila dimasak. Sayur ni slalunye jumpe dlm kari la n ada jugak yang suke makan sebagai ulam or rebus cmtu aje.

Kalau kita ke pasar, slalunya bendi ni akan dilonggok je dlm bakul or atas lapik pape. Ha jangan terpedaya ye enchek2 sekalian.. Bukan semua bendi itu sesuai untuk dimasak.. Ada yang muda n ada yang tua.Bukan xboley masak tapi bendi yang muda lebih lembut dan senang dikunyah berbanding bendi tua.

Macamana nak pilih?ha start la garu kepala kalau mak mertua suruh beli~ Hmm senang aje. Caranya patahkan hujung bendi tu sikit dengan ibu jari.Jangan korang patahkan sampai kronik plak bendi tu.. Mampos kene kejar dengan pakcik sayur tu. Ha kalau yg mudah patah tu bendi elok. Mana yg ala2 liat sket nk patah tu maknanya bendi tua n keras.

OK selamat membeli bendi~
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

joegrimjow said...

bendi skilo

Post a Comment